Follow Me on Pinterest

05 december 2009

1950ér og 1960ér kavalkade, helt uden jul!

Gik og kedede mig i butikken idag, og fandt på at lave et blogindlæg fra dengang jeg var ung. Og jeg går stærkt ud fra, at ret mange af mine bloglæsere samt andre bloggere med interesse for vintage, genbrug og indretning også var unge i de 2 tiår. Am I not right?

Jeg tog mange af de hjemmesyede kjoler, jeg købte af Kirsten (som jeg har nævnt nogen gange efterhånden) op af de store papkasser, de lå i, og hængte dem op udenfor. En efter een blev de foreviget, til nydelse og genkendelse hos jer læsere!




Denne er absolut en af mine favoritkjoler. Man skulle have et stivet strutskørte under, og Kirstens mor har gemt hele 3 eksemplarer af disse underskørter.





Her er en hverdags skole-kjole, men med de fineste syninger. Måske var moderen selv en habil syerske, kan også være at stoffet blev sendt til en syerske. Vi er i efterkrigsårene, men trods alt i opgangsperiode med hensyn til penge og tilgængeligt materiale.




Se, denne her er fra midt 60érene, jeg er overbevist om at jeg og mine søstre har haft kjoler i det samme stof.



Ternede stoffer var meget brugt, jeg husker specielt en skotskternet nederdel med plissé, som jeg var meget glad for og som jeg brugte sammen med et vissentgrønt cardigan-sæt. Rigtig smart, syntes man selv.




Hvis jeg skulle vælge en favorit blandt Kirstens kjoler, ville jeg nok vælge denne. Farven og denne type tern er så flot, en rigtig julekjole.... ups, der skulle jo ikke være noget jul i dette indlæg! Jeg ville ikke vakle et sekund hvis jeg havde en datter, der kunne passe den. Så skulle hun have den på, øh altså hvis hun ville!




Så kommer den røde fløjlskjole! Girl in red, det kan ingen mand stå for, ej heller min første kæreste i 8. klasse. Tænk, han lagde mærke til mig og min røde fløjls- fødseldsdagskjole allerede da vi gik i 5. klasse!



Denne kjole er simpelthen så fin med den lille krave, og den er af noget brokadelignende stof. Må have været flot med stivet skørt under.




Et rigtigt lille kuriosum, må man sige. Er taget med her for morsomhedens skyld!




Og endelig gymnastikdragten. Der hører faktisk et par underbukser med elastik i benkanten med til dette outfit.

Thats all folks!




15 kommentarer:

Crinoline sagde ...

Hei,Helle.Festlig kjolekavalkade du viser.Morsomt at den siste er en gymdrakt.Så leit å høre at din mor er blitt syk.Synes også at det er litt rart hvis hun har blitt dement fra en dag til den neste.Forstår godt at du ikke er i noen særlig julestemning,men håper din mor blir frisk igjen. Jeg gleder meg til jul,men aller mest til at datteren vår kommer hjem på juleferie om ca.1 uke. Alt er bra med meg,stresser ikke med noen juleforberedelser.Gjør litt hver dag og regner med å komme i mål.Hadet godt.Klem

Vitt o Vältummat sagde ...

Tänk att ha sparat så många klänningar från den tiden! Jag känner igen stilen på dem. "Jag var där!";-)
Kram
Åsa

Anonym sagde ...

Jag fick rysningar när jag läste att dessa ljuvlingar legat nerpackade i påsar. Jag vill ha allihop hemma hos mig på väggen, speciellt ettan och tvån.... så fina så fina.

När jag var liten sydde min mormor ljuva flickklänningar till mig, på löpande band. MEN som den vilda pojkflicka jag var, förstod snart mina föräldrar att det var bättre med långbyxor för min del o;)

Agneta

Mitt hvite hus sagde ...

Så mange fine kjoler du har fått... en kjempefin utstilling av de...

jeg likte også den første best...
Husker jo noen av disse jeg også..

Moro å ta vare på de...

Ønsker deg en fin søndag..
Klem Kerstin

Mira sagde ...

Å, Helle. Så fine kjoler! Dei fikk meg til å tenke på min mormor, ho var skredder, hadde 14 barn(7 av hvert slag). og dreiv et lite småbruk i havgapet.

Ønsker deg ei fin adventstid.
Klem,,,

ETT RÖTT MONOGRAM sagde ...

Men jösses så många klänningar du har. Finns flera där som jag kunde ha haft, jag var ju ung då också. Min mamma sydde jättefina klänningar till mig, men jag har ingen kvar. Tyvärr, eller kanske min mamma sparat, det ska jag fråga henne.
Ha nu en mysig 2:a advent
Adventskarm
AnnaMaria

Alvas Hobby og Garden Bird sagde ...

Fantastiske kjoler!
Og det ble en flott kavalkade:)
Synes den røde fløyelskjolen var nydelig!
Riktig god adventssøndag Helle:)

Hage foto og natur sagde ...

Dette herlige innlegg fikk meg til å reise litt tilbake i tid.
Husker godt at jeg hadde kjoler som ligner.
Noen ble sydd til meg , andre arvet jeg av eldre kusiner.
Ha en nydelig uke!
klem.

kullervilla sagde ...

Helt ljuvliga klänningar…tänk så vackra vi måste ha varit som barn i dessa välsydda kläder :=))
Kramiz//kullervilla

Nostalgia sagde ...

Så morsomt Helle :-) Kjempefine kjoler ! Jeg er født i 68, så hos meg ble det nok mye orange og brunt og blomstret i oppveksten :-D

Ønsker deg en fiin uke !
Klem, Nostalgia

Josefine sagde ...

Hei på deg Helle...

Nå kommer jeg rett fra ditt land...må bare si at jeg savner det allerede! Har hatt noen fine dager i Helsingør. Du har helt rett, det er virkelig en skjønn by!

For en koselig historie du fortalte om en forelsket mann som syklet helt opp dit:)

Håper det står bra til med din mor...

Så artig å se disse ulike kjolene..de var så søte alle sammen! Og visst husker vi disse.. Hadde en lignende som den fløyelskjolen jeg, bare den var blå:)

Håper du får tid til å kose deg litt i en travel hverdag...varme klemmer fra meg!

(eddas) sagde ...

Så nostalgiske fine kjoler...og de er jo helt up to date i dag:)
Ja...det går rundt og rundt og rundt:)
ha det godt så lenge min venn...
mange klemmer fra meg

Unknown sagde ...

Hei Helle
Fantastiske fine kjoler du viser i dag....jeg her vært i Danmark sammen med Josefines verden og da snakket vi om deg. Du er den eneste danske bloggeren jeg skriver med.
Vi reiste til Honning og flora...så mye herlig juleinspirasjon, ja det er deilig å være nosk i Danmark.
Klerm...Ellen

livet på utanäs sagde ...

Åhh , vilken fin blogg du har och alla de där kläningarna var ju helt underbara =)

Hit kommer jag gärna igen !

Hoppas nu att du har tur i mitt lotteri =)

Kram från Sussi O

Tiril sagde ...

Kjoler fra en svunnen tid, så koselig.
Mange fine men den første ble min favoritt,
ha en fin advendstid