Follow Me on Pinterest

08 marts 2009

Det er synd for drengene!

Læste det på forsiden af Politiken idag. At kvinderne ikke er underkønnet mere, den rolle har mændene overtaget, ihvert fald i uddannelsessystemet og som følge deraf også på arbejdsmarkedet.
 
Posted by Picasa

Som mor til 2 drenge har jeg vidst det lige siden de begyndte i skolen og jeg har udbredt mig om det til enhver der gad at høre på det.
Jeg har overværet danskundervisning, hvor pigernes hænder ustandseligt fløj i vejret når romanteksten skulle tolkes, og hvor drengene i klassen (uden undtagelse!) enten var apatisk hægtet af, eller optaget af barnlige gøremål såsom at forstyrre, pille ved kasketten, kaste rundt med papirkugler, og andre aktiviteter, der intetsomhelst havde med teksfortolkning at gøre. Jeg var stum og skræmt
Der er iflg. Politiken ikke brug for muskler mere, der er brug for gode hjerner og velfungerende mennesker, og efter et dårligt skoleforløb, hvor man ikke forstår et kuk af det meste og får hug for sin umodne og forstyrrende adfærd, kan man ikke blive stimuleret til at gå igang med et krævende studieforløb senere. Det er et op-ad-bakke-projekt for drengene, og skræmmende udsigter for halvdelen af samfundsborgerne.

Drenge og piger burde undervises hver for sig, for noget tyder jo på at der ikke er reel undervisningsdifferentiering, selvom man efterhånden har talt om det i årevis.

Og når vi er ved det, så burde lektielæsning skemalægges og gratis sunde madordninger indføres hvis man vil gøre noget for at udligne sociale og kønsmæssige forskelle i børns skolegang og dermed start i uddannelsessystemet. Det var såmænd bare det jeg ville sige om det.

Ingen kommentarer: